torsdag 10 april 2008 | Skriven av:

Nu slår man på trumman och pratar genombrott för Hallandsåstunneln. Vad är det man åstakommit?

Jo man har nått fram till mellanpåslaget mitt på åsen.

“En milstolpe för projektet enligt banverket.”

Mellanpåslaget är den arbetstunnel som byggdes när man en gång tänkte sig att angripa berget inte bara från norr och söder, utan även från två håll mitt på.

“Prognosen hittills säger än så länge att hela tunnelbygget genom Hallandsåsen ska vara klart 2012 till en kostnad av 7,5 miljarder konor. Men bygget är för tillfället mer än ett halvår försenat.”

Tunnelbygget genom Hallandsåsen har pågått sedan slutet av 1980-talet. I den ursprungliga planen skulle tunneln vara klar för trafik år 2 000, till en kostnad av 960 miljoner kronor.

Alltså blir förseningen minst 12 år och kostnadsökningen minst 6,5 miljarder dvs 7,8 gånger dyrare än beräknat.

Detta är säkert inte sista fördyrningen och förseningen.

Det är dags att tänka om och se till att detta projekt avslutas medans tid är. Pengarna behövs till andra mer nödvändiga infrastruktursatsningar.

Men eftersom det som vanligt gått prestige i frågan lär man väl med en dåres envishet fortsätta och leta efter ljuset i tunneln.

Träffar: 1

Kategori: ekonomi, miljö, trafik
Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
  1. Anonymous skriver:

    du som är en “grön veganpolitiker” borde väl fatta att tunneln görs för att minska all den tunga lastbilstrafiken över åsen och ersätta den med miljövänligare tågtransporter. då kan det väl vara värt att slutföra projektet, inte ge upp efter mer än 50% är gjort!

    /mvh
    Tunnelbuilder

  2. Yngve skriver:

    Jag fattar att man behöver föra över gods från väg till järnväg. Eftersom järnvägstransporter är mer miljövänliga än vägtransporter.
    Det du inte fattar är att dessa pengar skulle kunna användas mycket mer effektivt. Vilket skulle ge bättre miljövinst eftresom fler vägtransporter skulle kunna föras över till järnväg.

    Green Cargos vd säger: – Viktigare än tunneln genom Hallandsåsen är att vi har ett helt infrastruktursystem som fungerar.

    Det är mycket man kan göra för 7.5 miljarder vilket är den slutnota man beräknar just nu. Denna siffra kommer säkert att stiga eftersom det är långt kvar innan tunneln är klar.

    Det har varit och är ett slöseri med pengar men det har även varit en miljöskandal. Dels pga vattenregleringen och användandet av Rhoca Gil.

Lämna en kommentar

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>