måndag 18 januari 2010 | Skriven av:

Nya Miljöaktuellt skriver : Därför är konsumtionshetsen det största hotet

Den genomsnittlige amerikanen konsumerar mer än sin egen kroppsvikt i produkter – varje dag. Nu sprider sig kulturen över världen. En ny rapport visar utvecklingens allvarliga konsekvenser.

I den årliga rapporten från Worldwatch Institute berättar upphovsmännen att konsumtionskulturen kan komma att slå ut alla politiska försök att komma åt klimatförändringarna och alla typer av skiften mot en grön energi och ekonomi. Enligt rapporten är den överdrivna konsumtionskulturen snart det absolut största hotet mot planeten jorden.
– Om vi inte inser att våra miljöproblem, allt från klimatförändringar till avskogning, drivs av ohållbara vanor så kommer vi inte kunna lösa den ekologiska kris som hotar vår civilisation, säger studiens huvudförfattare, Erik Assadourian, till brittiska The Guardian.

Den värsta konsumtionskulturen hittar vi enligt studien i USA, där genomsnittsamerikanen konsumerar mer än sin egen kroppsvikt i produkter – varje dag. Den totala globala handeln med varor och tjänster ökade under det senaste årtiondet med 28 procent och uppgick till 30,5 biljoner dollar.

Detta visar helt klart att det behövs en livsstilsförändring. Den rika delen av världen konsumerar alldeles för mycket.
Jag tittade på ett program om Bombay som numera tydligen kallas Mumbai. Det sändes på SVT2 och kan ses på SVT Play.
Programmet handlade om trafiksituationen i Bombay och planeringen för att försöka göra något åt denna. Det var som i Lund, de som vill lösa trafikstockningar med mer vägar och de som ville lösa det med mer kollektivtrafik.
När man tittade på programmet fick man en helt nytt begrepp av ordet ”KÖ”.


Denna video är inte från programmet!

Bland annat fick man höra hur man resonerar i Indien. Så länge västvärlden inte går och cyklar utan använder bilen så varför ska vi inte göra det. Helt rimligt resonemang. Det är därför som vi måste minska vår vägtrafik. I Indien lanseras ”Tata Nano”. En billig bil som kommer att bli en storsäljare.

Vad är då priset för denna ”Folkets bil”? Bilen som också går under namnet Rs 1 Lakh Car kostar från fabrik i Indien 100 000 indiska rupier (= 1 Lakh) vilket motsvarar ungefär 16 330 kronor med dagens växlingskurs. Detta gör bilen till världens billigaste bil, billigare blir det inte, i alla fall inte för stunden. Vi får se om någon annan biltillverkare törs satsa på en ny ”Folkets bil”.Tata Nano, som för övrigt designades i Italien.

Det behövs att alla funderar över sin livsstil. Ska vi kunna möta klimatproblematiken måste vi agera nu. Bland annat måste vi minska vägtrafiken i Sverige. Vi måste också se över vår konsumtion.

Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
  1. Johan skriver:

    Hej!
    Tack för bra och intressant läsning. Det här med ”folkets bil” i Indien verkar vara en intressant fråga och som kommer bli intressant att följa framöver. Indiens resonemang som du skriver om, håller jag helt med om att det låter rimligt men kanske inte rätt, vem vet?. Skulle vara roligt att få veta lite om hur företaget som tagit fram denna bil tänker. Hur de resonerar kring miljön etc. Har du någon vetskap om det/dem?

    MVH // Johan

    • Yngve skriver:

      Nej jag har ingen vetskap om det bakomliggande. Bilen är liten med liten motor och drar under 0.5 liter per mil och ska uppfylla EU:s utsläppsregler. Det diskuteras att det ska komma andra versioner med diesel men även CNG och LPG.

  2. Yngve skriver:

    Att glaciärer smälter och minskar i omfattning finns det många bevis för. Men visst kan det finnas olika uppfattningar om framtiden. Ingen vet med exakthet vad som kommer att hända. Att de försvinner är ett faktum. Detta har redan minskat vattentillgången till stora områden.
    Det blir värre och värre. Att veta när glaciärerna är borta är inte det väsentliga. Det väsentliga är att motverka avsmältningen och vi måste börja redan idag.

Lämna en kommentar

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>