torsdag 9 oktober 2008 | Skriven av:

DN skriver : “Utredare vill öppna upp järnvägen”

“En statlig utredning vill avskaffa SJ:s monopol – igen. “För resenärerna betyder det ett annat utbud av förhoppningsvis prisvärda resor”, säger regeringens utredare Jan Brandborn till TT.

Redan för några år sedan presenterade Jan Brandborn en järnvägsutredning där han förslog att SJ:s monopol på de kommersiellt lönsamma linjerna skulle slopas, men så blev det inte. På torsdagen lämnade han över en ny utredning till infrastrukturminister Åsa Torstensson (c).

Brandborn hade fått i uppdrag att ta fram förslag på hur konkurrensen kan öka för persontransporter på järnväg. Han föreslår en modell som bygger på att inga ensamrätter ska gälla. Alla som uppfyller de grundläggande villkoren ska få lov att ansöka om att trafikera en sträcka.”

Ska man behöva utreda hur man kan öka konkurrensen! Det är väl ganska så självklart att konkurrensen ökar om fler bolag får köra tåg.

Frågan som borde utredas är hur ska man kunna öka antalet tågtransporter på bilens och flygets bekostnad?

Konkurrens låter så bra men behöver inte gynna resenärerna. Det kan bli mycket krångligare och dessutom “Vem tar hand om mindre lönsamma sträckor?”

Ska man tillåta fler bolag måste man också se till att det är möjligt att köpa “varandras biljetter” hos alla som kör tågen. Det måste helt enkelt bli enklare att boka tågbiljetter. Nu är det helt OK om man bara åker med t.ex. SJ men om man ska få med någon annan tågoperatör blir det genast mycket krångligare.

Dessutom borde man jobba på att man ska kunna boka biljetter till andra länder.

Utredarens rapport ska presenteras i morgon den 10 oktober!

Läs direktiven till utredaren!

Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
Lämna en kommentar
Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/7/8/c/vegania.se/httpd.www/yngve/wp-content/themes/YP/comments.php on line 75

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>