måndag 6 oktober 2008 | Skriven av:

Trots att kolonitiden är över så känns det helt OK. Det är nu full fart med politiken.
Morgonen ägnades åt direktionen för Räddningstjänst Syd. När jag cyklade förbi Spyken, på väg mot mötet, möttes jag av blåljus. Det var olyckan där en kvinnlig cyklist fick sätta livet till. Jag vet inte hur olycksförloppet gick till. Vägbanan var våt och föraren bländades av höstsolen. Cyklisten blev påkörd när hon skulle korsa gatan.

Biltrafiken skördar sina offer. Biltrafiken är inte människovänlig den är för snabb och vårdslös och bilarna är alldeles för stora och hårda. Hastigheten anpassas inte alltid efter förhållanden som råder. Våt vägbana och sol som bländar borde sänka hastigheten. Alla olyckor som sker och alla offer som skördas visar att bilen och dess förares framfart måste begränsas.

Räddningstjänsten Syd hade inga större beslutspunkter. Vi fick information om ett erfarenhetsutbyte som gjorts med Merseyside Fire & Rescue Service. Två anställda har varit i Liverpool och studerat deras arbete med att bl.a. “Förebyggande brandskydd i skolbyggnader” samt “Stenkastning mot räddningstjänsten“.
Situationen i Liverpool är mycket annorlunda än vad den är i Skåne. Malmö kanske är närmast men skiljer sig ändå åt.
Det finns dock tendenser som går åt Liverpool-hållet.

Skolbränderna har ökat men är inte hela problemet. Precis i samma veva som branden på Norrevångsskolan i Eslövanlades så var det bestämt att arbetet med att minska “bränderna i skolorna i Eslöv” skulle starta.

Ett annat ärende på dagordningen var “Delårsbokslut 2 2008”. Prognosen visar på ett överskott ca 4 miljoner. Detta beror till stor del att alla tjänster inte har besatts samt att en del investeringar har försenats. Att inte alla tjänster har kunnat besättas är ett övergångsproblem. Efter det att Räddningstjänst Syd bildades 1 januari 2006 har omställningen till en ny sammanhållen räddningstjänst pågått. Den nya organisationen kommer att fullt ut att vara i funktion den 1 januari 2009. Vilket bl.a. innebär att en större del av tjänstgöringen kommer att användas till förebyggande, d.v.s. att förhindra att olyckor uppstår.

I kväll var det som vanligt måndagsmöte med bl.a. ÖPL. ÖPL ska vara ett viktigt styrdokument. Just nu diskuteras hur många alternativ som ska tas fram, två eller tre. Socialdemokraterna driver att det bara ska tas fram två alternativ. Detta är inget avgörande beslut. Det viktiga är hur mycket Lund ska växa med utgångspunkten långsiktigt hållbar utveckling med klimatfokus men även med utgångspunkt för att bibehålla Lunds nuvarande attraktionskraft.

Tillväxt löser inte våra klimatproblem. Ska man ta itu med transportproblematiken räcker det inte att bara hitta nya bränslen. Man måste även minska antalet transporter. Antalet transporter påverkas av hur vi planerar vårt samhälle.

På nästa byggnadsnämnd som äger rum i nästa vecka ska beslut tas om vilka alternativ som ska utredas.

De tre utredningsalternativ som nu diskuteras beskrivs enligt nedan:


Träffar: 14

Kategori: byggande, klimat, ÖPL
Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
  1. Thommy M. Malmström skriver:

    Jag reagerar på att du klandrar bilisten för olyckan vi Spyken. Enligt de uppgifter man får från Sydsvenskan kom cyklisten från Östervångsvägen eller Arkivgatan och har då väjningsplikt för fordon på Dalbyvägen. Hur tragiskt det än är när en människa får sätta livet till i onödan, så verkar inte bilisten gjort något fel här. Vi som cyklar i Lund måste faktiskt också följa trafikreglerna, hur konstigt det än låter.

  2. Yngve skriver:

    Helt klart måste även cyklister följa trafikregler och det låter inte konstigt.

    Men som bilist måste man vara beredd på att alla andra inte följer trafikregler. Jag vet inte om jag klandrar bilisten.

    Bilars hastighet bland människor i staden är för hög. Bilen är för hård och farlig för att blandas med oskyddade trafikanter. Bilen kan i vissa fall jämställas med ett vapen. Konsekvenserna av att man kör påverkad av droger eller att man kör för fort är inte tillräckliga.

    Jag tycker att det är ett problem när man väldigt ofta “skyller” på våt vägbana och att man blir bländad av solen när det inträffar en olycka.

    Hastigheten måste anpassas efter omständigheterna och detta innebär att t o m 30 km/timme är för hög fart i vissa sammanhang. Om man kör i motljus så måste man sänka hastigheten avsevärt.

    Jag konstaterade att bilar är hårda och att hastigheten ofta är för hög. Föräldrar kör för fort när de är på väg till och från skolan och utgör den största faran för barnen på väg till skolan som inte sitter i ett plåtskal.

    Detta är givetvis ett problem. Bilens framfart kontrolleras av dess förare och föraren har givetvis ett ansvar för detta.

    Jag skrev att jag vet inte hur olycksförloppet gick till. Jag uttryckte mig kanske lite dumt men jag utgick ifrån vad som stod i SDS att “Solen och den våta vägbanan ska enligt uppgift från polisen ha bländat honom. Därför såg han inte den 40-åriga kvinna som i höjd med Landsarkivet korsade Dalbyvägen med sin cykel.”
    Det var det jag reagerade på!

  3. Yngve skriver:

    Ytterligare ett problem angående bilar och förares framfart kan man läsa om på SDS hemsida:
    “De mejades ner – nu frias föraren
    Den kappkörande sportbilen mejade ner Max och Sebastian i Malmö. Händelsen förändrade de båda männens liv men föraren friades från vårdslöshet i trafik och kommer undan med böter.

    Se SDS Webbtv-inslag!.

  4. Thommy M. Malmström skriver:

    Yngve, du lägger återigen allt ansvar på bilisterna. Jag kan inte förstå att vi som cyklar skall få fara fram hur som helst utan ansvar. Vad vinner vi på det? Bilarna i Lunds centrum är mestadels berömvärda som kan trixa sig fram bland alla kamikazecyklister. Sen finns det undantag som det som du påpekade i Malmö, men det är undantag, inte som cyklisterna i Lund som har som regel att bryta mot allt som går att bryta mot.

    PS. Att föra debatt om detta efter ett tragiskt dödsfall som vi egentligen inte vet mycket om orsaken till känns inte bra. Jag vill be om ursäkt om någon känner sig utsatt här. Att jag tar upp det är bara i förebyggande syfte för att väcka debatt om vad som kan hända om cykelanarkin får breda ut sig.

  5. Yngve skriver:

    Jag lägger inte allt ansvar på bilisterna. Givetvis har andra trafikanter ett ansvar. Jag tycker du lägger all skuld på cyklisten.
    Vet du vad som hände?
    Tänk om cyklisten blev bländad av solen!

    Menar du att bilister inte har något ansvar för bilarnas framfart?

    Jag försöker ta upp problemet att trafiken och främst bilar skapar stora kostnader för samhället och för enskilda individer samt stora lidanden.
    Det finns väldigt många förare som kör för fort även i staden, många som kör med droger i kroppen, många som kör och samtidigt pratar i mobil och till och med skickar SMS.

    Återigen vill jag hävda min huvudpunkt att det är svårt att blanda bilar och oskyddade trafikanter.

  6. Thommy M. Malmström skriver:

    Jag hävdar att problemet med tokiga beteenden i trafiken är mycket mer frekventa bland cyklister än bilister. 25 år i lundatrafiken, mestadels på cykel, har fått mig att tappa hakan oräkneliga gånger. Speciellt föräldrar som cyklar med sina telingar som knappt lärt sig hålla balansen. Om de bara förstått att en lämplig ålder innan man ger sig ut i ftrafiken på cykel är 10-12 år. Men visst, dumma och livsfarliga beteenden förekommer i båda grupperna, men man kan inte stoppa samhället bara för att vissa beter sig som idioter. Jag började cykla med hjälm redan i slutet av 80-talet och jag är nästan lika ensam om det nu som då.

  7. Yngve skriver:

    Jag tycker inte att det är riktigt samma sak. Visst kör en del cyklister helt oansvarigt och visst går en del gångtrafikanter helt oansvarigt.
    Det de gör är inte på samma vis farligt för andra även om de ställer till det för andra i vissa situationer.

    Man kan inte berättiga fortkörning m.m. med att cyklisterna beter sig tokigt.

    Jag tror att samhället kan leva med mindre biltrafik speciellt i städerna.

    Tror du samhället stoppas om man minskar bilarnas framfart?

    Jag håller med om att föräldrar kan vara bättre föredömen för sina barn både när det gäller cykling, bilkörning men även en hel del annat också.

  8. Thommy M. Malmström skriver:

    “Jag tycker inte att det är riktigt samma sak. Visst kör en del cyklister helt oansvarigt och visst går en del gångtrafikanter helt oansvarigt.
    Det de gör är inte på samma vis farligt för andra även om de ställer till det för andra i vissa situationer.”

    Men det räcker väl att deras dumma beteende ställer till det för dem själva?

    “Man kan inte berättiga fortkörning m.m. med att cyklisterna beter sig tokigt.”

    Men det har jag väl ändå inte gjort?

    “Jag tror att samhället kan leva med mindre biltrafik speciellt i städerna.”

    Jo, inte behöver man köra så mycket som det görs.

    “Tror du samhället stoppas om man minskar bilarnas framfart?”

    Det beror på hur mycket minskning du eftersträvar. Vi har redan väldigt lite biltrafik i Sverige i jämförelse med liknande länder. Om vi är ute efter att skydda trafikanter är det utbildning och förstånd som behövs. Med vettiga trafikbeteenden kan vi samsas i trafiken.

  9. Yngve skriver:

    Jag tycker ändå att du verkar som att du inte anser att bilarna är ett stort problem. Du verkar trycka mer på cyklisters ansvar än bilisters.

    Kanske misstolkar jag vad du skrivet jag vet inte.

    Håller helt med att med sunt förnuft skulle problemen i samhället vara mindre inte bara i trafiken.

  10. Anonymous skriver:

    Ta bort hela det här osmakliga osakliga och av hörsägen uppkomna bloggposten: av respekt för bilisten, hans barn som var i bilen, hans fru, min vän som dog, hennes tre barn, barnens far, och alla andra övriga anhöriga och bekanta – alla är enbart offer – och att göra politisk sak av personlig tragedi och olycka … jag saknar ord!

  11. Thommy M. Malmström skriver:

    En avslutande kommentar klipp från Sydsvenskan i kväll:

    “En polis fördes på onsdagskvällen till sjukhus sedan polisbilen krockat med en stolpe. Det var vid 19-tiden som patrullen körde längs med Per Albin Hanssons väg i Malmö, på väg till ett brådskande ärende.

    MALMÖ. Vid ett övergångsställe utanför Mobilia köpcenter cyklade plötsligt en 13-årig flicka mot rött ljus – rakt ut i vägen.
    – Poliserna gjorde en undanmanöver och hamnade i en stolpe, säger Sandra Pierre, informatör vid Skånepolisens ledningscentral.

    En av poliserna fick föras till sjukhus efter smällen, men skadorna var lindriga.

    Eftersom flickan som cyklade mot rött inte är straffmyndig fick hon cykla hem utan påföljd.
    – Men hon lär inte cykla mot rött igen, säger Sandra Pierre.”

    Tja, vad säger man?

  12. Yngve skriver:

    Det exemplet visar väl på det jag jag försöker få fram.

    Man måste kunna göra misstag i trafiken utan att det ska skördas offer.

    En 13-årings ansvar kan inte jämställas med en vuxens ansvar.

    Visst vore det bra om ingen gjorde något dumt i trafiken men det kommer inte att ske. Därför måste det skapas ett samhälle där man minimerar olyckor.

    Antalet olyckor ökar och konsekvenserna drabbar allt fler. Du kunde ha tagit med ett antal andra notiser som handlade om olyckor mellan bilar och cykel- eller gångtrafikanter.

  13. Yngve skriver:

    Vad menar du “anonyme skribent”?

    Vem är det som gör politisk sak av personlig tragedi och olycka?

    Visst är det en tragedi det som hände. Det händer alldeles för många olyckor. Det är detta som jag vill göra något åt.

    Bilen är inte människovänlig. De är stora och kör enligt min uppfattning alldeles för fort. Hastigheten gör att det blir större och allvarligare konsekvenser.
    Lägger man där till drogproblematiken blir bilens framfart ännu värre.

    Jag tycker inte att man kan acceptera att så många skadas och dödas i trafiken. Det är därför jag tog upp händelsen.

  14. Anonymous skriver:

    Jag är en autentisk och med största sannolikhet hatad bilförare inne i centrala Lund, där jag kör för att jag måste.

    Egentligen kan ingenting tilläggas, allt är redan sagt, men jag har kört många mil inne i den här staden och som Thommy på ett ställe nämner så är de flesta av bilförarna inne i centrala Lund extremt observanta och vakna, vilket är ett måste då cyklister generellt inte kan skilja trafikmärket huvudled från väjningsplikt och enkelriktat.

    Varför kan vi alla inte bara samsas och godkänna varandras existens? Det finns plats för både bilar och cyklister på Lunds gator. Vi bilister måste visa extrem hänsyn, det är vi som kan trafikreglerna, men det skadar inte med lite vanligt förnuft när man färdas fram i stadstrafiken.

    För övrigt kan man ju betänka frigörandet av olika partiklar efter en eventuell tvärbroms med påföljande acceleration som så ofta är fallet i Lunds innerstad, när allt istället bara kan flyta.

  15. Yngve skriver:

    För min del är det inte hat som driver mig.
    Jag hatar inte bilförare. Jag tycker däremot inte om att bilar tar så stor plats och styr samhället så mycket och som skadar både människor och miljön.

    Även om många bilförare kör bra så har hastigheten och tempot ökat i trafiken. Väglösningar har blivit mer komplicerade. Förarna har blivit mer stressade. Fler och fler distraherar sig med mobiltelefoni.

    Rimligen borde alla trafikanter kunna samsas men då måste det bli på allas villkor.

    Bilar måste ta alla ansvar för “sina handlingar” man kan inte resonera som du gör :
    “För övrigt kan man ju betänka frigörandet av olika partiklar efter en eventuell tvärbroms med påföljande acceleration som så ofta är fallet i Lunds innerstad, när allt istället bara kan flyta.”

    Är det ett problem med partiklar när man bromsar måste man lösa detta inte ändra lägga över problemet på andra trafikanter.

  16. Thommy M. Malmström skriver:

    “Är det ett problem med partiklar när man bromsar måste man lösa detta inte ändra lägga över problemet på andra trafikanter.”

    Men snälla Yngve, det är ju just de andra trafikanterna som är upphovet till att man släpper ut extra mycket partiklar och avgaser för att man måste göra ideliga panikbromsningar. Cyklisterna respekterar inte givna regler och ger upphov till ökade utsläpp genom att försvåra för bilisterna att ta sig fram i maklig och energieffektiv takt. Yngve, ditt resonemang får mig att dra mig till minnes varför jag lämnade miljöpartiet i börja på 90-talet. Resonemangen angående bilism är helt enkelt inte trovärdiga!

  17. Yngve skriver:

    thommy skrev:
    “Men snälla Yngve, det är ju just de andra trafikanterna som är upphovet till att man släpper ut extra mycket partiklar och avgaser för att man måste göra ideliga panikbromsningar.”

    Menar du verkligen att om man inte hade några andra trafikanter så var fanns det inget problem med partiklar och avgaser?

    Jag försöker inte försvåra för bilister. Jag vill att de ska ta sitt ansvar!

    Vad är det som inte är trovärdigt?

Lämna en kommentar

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>