fredag 18 juli 2008 | Skriven av:

DN skriver : “Tvivelaktiga livsmedel under lupp”

“Ju mer vi bryr oss om att äta nyttigt, desto mer innovativ blir reklamen som framhåller hur hälsosam maten är.

– En ny trend är att man gärna deklarerar det som inte finns i en produkt, det vill säga knäckebröd utan socker och fett. Det är enligt vår mening inte förenligt med lagen, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor vid Konsumentföreningen i Stockholm.

Konsumentföreningen har under våren och sommaren granskat marknadsföringen av livsmedel som de tycker bryter mot lagen.

– Hälsopåståenden framhävs hela tiden i marknadsföring. Det har precis kommit regler kring det, de är svårtolkade men vi tror inte att de exempel vi tar fram stämmer överens med dem, och det vill vi att Livsmedelsverket prövar, säger Louise Ungerth.”

Det visar att det behövs något mer än Livsmedelsverket.

SvD skriver : ”Trött på att behöva läsa det finstilta”

“Kantarellsoppan innehåller bara 0,5 procent svamp, den färska potatissalladen håller i tre veckor och knäckebrödet stoltserar med att det inte innehåller något tillsatt socker – trots att knäckebröd inte ska bakas med socker.

– Vi tycker att vissa saker är otydliga på marknaden och vill att konsumenter ska veta vad de köper, sa Louise Ungerth, chef för konsumentföreningen Stockholm till SvD.se i går.

Föreningen kommer nu att be Livsmedelsverket och Konsumentverket att granska flera av fallen de uppmärksammat.

Bland de läsare som valt att kommentera artikeln märks en tydlig irritation.”

Det är många gånger svårt att läsa innehållsdeklarationerna. Texten är liten och svårläst även om man har fullgod syn. Dessutom finns allt inte med. Det är ofta dessutom att affären sätter prislappen rakt över innehållsdeklarationen.

Bilder och text lurar oss att tro att innehållet är av bra råvaror.
Korv som har kanske inte mer än 50 % kött. “Krabbsticks” innehåller knappt någon krabba men desto mer vit fisk och mjöl.

Dessutom finns det massor av tillsatser som vi inte får reda på vad de innehåller. Det finns företag som bara gör s.k. aromämnen, som inte behöver deklareras. Rökt skinka behöver inte vara rökt utan kan vara preparerad med “rökarom”.

Smakförstärkare, (glutamat …), är ett annat problem. genom att använda smakförstärkare kan man minska mängden “riktiga ingredienser” vilket ger extra klirr i kassan för tillverkarna.

För min egen del så handlar jag bara (i alla fall till 99.9%) ekologiska livsmedel och nästan ingen färdig mat. Det mesta handlar jag dessutom i affärer som bara säljer ekologiska livsmedel.

Ska det bli någon bättring måste vi kunder tuffa till oss och ställa krav och efterfråga bra produkter. Vi borde också inte bara gå efter pris. Bättre att köpa lite mindre men bra livsmedel.

När läste du innehållsdeklarationen senast?

Läs tips :Den hemlige kocken” av Mats-Eric Nilsson

Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
Lämna en kommentar
Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/7/8/c/vegania.se/httpd.www/yngve/wp-content/themes/YP/comments.php on line 75

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>