onsdag 15 april 2009 | Skriven av:

Ny Teknik skriver “Svenska el-Fiaten har nu sett dagens ljus”

Nu är den första, moderna svenska elbilsfabriken officiellt invigd och den första elbilen har sett dagens ljus. Det var som ryktet förtäljde en Fiat 500 som får sitt elbils-inkråm monterat i Nol.

– Det är en småbil, en riktig bil i plåt med krocksäkerhet och inte en massa plast. Vi får bilarna skickade till oss precis så som vi vill ha dem, utan förbränningsmotor och annat, säger Håkan Sandberg, en av delägarna i det nya bilföretaget EV Adapt i Nol utanför Göteborg.

Håkan Sandberg är en av grundarna till batteriföretaget Alelion som i dag invigde sin kombinerade batteri- och elbilsfabrik i Nol i Ale kommun där den anrika batteritillverkaren Tudor tidigare huserade.

Håkan Sandberg är tillika vd för företaget Autoadapt som är med i det nya elbilsprojektet. Hans partner och medgrundare heter Peter Wahlsten. Båda har sin bakgrund i Tudor och ETC Battery.

Tomt chassi och kaross från Fiat i Polen
Enligt Håkan Sandberg ska de två företagen Alelion och Autoadapt bygga en elbil på chassit och karossen av Fiat 500-bilar som tillverkas i Fiats fabrik i Polen.

Detta är något som är värt att stödja iställer för att bara stödja den fossilbilstillverkningen vi har. Detta ger nya jobb och en klimatbättre produkt.

Det är inte bara att lyfta ut bensinmotorn och sätta in en elmotor. Speciellt behövs det bättre batterier samtidigt som man även behöver trimma in “elsystemet”. Så det finns mycket att göra och det är viktigt att man börjar NU.

Kategori: klimat, miljö, trafik
Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
Lämna en kommentar
Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/7/8/c/vegania.se/httpd.www/wp-content/themes/YP/comments.php on line 75

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>