Inlägg den 04 februari 2010

tor
4
feb
2010
torsdag, 04 februari, 2010 | Skriven av:

Tittade på Debatt i SVT som bl a handlade om tågförseningarna. Det har varit många förseningar den senaste tiden och man har dessutom minskat antal avgångar för att minska belastning på tåg och spår.

Nu när det är kallt i hela Sverige tinar inte ens tågen i Skåne. Det är inga små mängder is som samlas på ett X2000 tåg mellan Stockholm och Göteborg (mellan 20 och 30 ton). Men det är ändå lite märkligt att man inte kunnat lösa dessa problemen. Det är ju inte första gången det är vinter. Enligt Ny Teknik finns det en lösning på is- och väelproblematiken. Den kan vara värd att pröva.

Alliansens infrastrukturminister försökte få alla att tro att alliansregeringen satsat på spårburen trafik. Hon upprepade mantrat att alliansen minsann satsat på underhåll. Det lite märkligt att hon alltid svarade detta oavsett fråga. Problemet är bara att det inte är tillräckligt och att alliansregeringen överfört pengar från spår till väg. Vilket är väldigt negativt för klimatet. Som vanligt hade alliansen inget ansvar för rådande tågtrafikproblematik utan alla problemen berodde på förra regeringen.

Visst kunde förra regeringen satsat mer på spårburen trafik men infrastrukturministern har nu haft ansvaret i mer än tre år och inte har resurserna ökat under denna tid. Spårbanorna är gamla och tittar man på situationen i Stockholm så har det byggts massor av vägar men väldigt lite spår. Det är en väldigt besvärlig situation speciellt för tågen söderut som måste passera genom flaskhalsen över Centralbron. Detta påverkar givetvis om tågen ska kunna komma i tid och det begränsar antal avgångar.

Nu har problemet ökat då det dessutom är kallt och att det samlas massor av is på tågen och i växlarna.
Den rödgröna oppositionen har under flera år satsat mer resurser på både underhåll och investeringar för spår och tåg.

Ett annat problem är att SJ har krav att göra vinst som ska betalas till staten. Detta krav borde givetvis tas bort och mer resurser behövs för investeringar för spår och tåg.
Det borde rimligtvis kunna gå att köra tåg utan stora förseningar och att tåg och växlar ska klara vinterväglag.

Det skadar nog inte heller om SJ funderar över hur de bemöter kunder samt ser över prissättningen. Skulden för att det blir tågkaos ligger givetvis på SJ och Banverket men den stora skulden ligger alliansregeringen som inte satsar tillräckligt.

Det behövs en politik som gör det billigare att åka tåg än att köra bil.
Byt politik inte klimat.

Kategori: tåg, trafik  | Skriv en kommentar