Inlägg den 17 november 2009

tis
17
nov
2009
tisdag, 17 november, 2009 | Skriven av:

SDS skriver : Näringsminister Mod Olofsson

När Vattenfalls blivande VD, norrmannen Øystein Løseth, presenterades igår yttrade han fyra intressanta ord:
”Ibland kanske för spännande.”
Løseth avsåg att det är spännande i skärningspunkten mellan politik och kommersialism. Som i statliga Vattenfall. Han har jobbat förr i detta gränsland, i norska Statkraft och Statoil, där politiska mål och lönsamhetskrav möts.

En skicklig balansgång krävs och det är näringsminister Maud Olofsson (C) som först måste klara av den.

Hittills har regeringens turer kring Vattenfall inte ingett förtroende. Ett exempel är att Olofsson först sade att avtalet om skadeståndsansvar vid kärnkraftsolyckor i Tyskland inte var acceptabelt, för att sedan göra helt om. Nu betraktar regeringen det som ”inte bara rimligt utan självklart att Vattenfall tar ett fullt ansvar för sin verksamhet”.

Intressant vändning. Det är självklart att ägarna till kärnkraftverk ska stå för alla skadeståndskrav. Om nu alliansen anser att Vattenfall gjort rätt så borde detta innebära att dessa krav även ska gälla för svensk kärnkraft och dess ägare. När ska detta genomföras i Sverige?
Det ändrar förutsättningarna för kärnkraften. Det är i så fall på tiden.

God lönsamhet och en pådrivande roll i klimatarbetet bör gå, måste gå, att förena. Åtminstone på sikt. Gröna lösningar tillhör framtiden. Men hur formuleras detta i de tydligare ägardirektiv som alla nu efterlyser?

Omställning till gröna lösningar kanske inte ger återbäring direkt men är rätt väg att gå om man ser det samhällsekonomiskt och har en viss långsiktighet. Att göra en omställning till förnyelsebar energi och samtidigt kräva högre ekonomiskt avkastning kan ge problem på kort sikt. Risken är att ekonomin som vanligt går före klimat och miljö.
Det låter bra att regeringen ställer krav på omställning. Men nöjer alliansregeringen sig med att bara inkassera ökad avkastning så blir det som vanligt att miljön och klimat blir lidande.

Att sparka Vattenfalls VD är ett sätt för näringsministern att flytta strålkastarljuset och lägga all skuld på VD:n.
Vad visste egentligen alliansregeringens näringsminister om Vattenfalls agerande?
Borde hon inte ha tagit reda på mer?
Det verkar som det finns dubbla agendor, en inom Vattenfall och regeringen och en annan gentemot allmänheten.

tis
17
nov
2009
tisdag, 17 november, 2009 | Skriven av:

SDS skriver : Sms-låneföretag fällt i domstol

Snabblåneföretaget Ferratum har dömts i Marknadsdomstolen för att i stället för ränta på lånen gömt kostnaden i ”särskilda avgifter”. Konsumentombudsmannen hoppas att domen ska påverka hela konsumentkreditmarknaden.

Ännu ett snabblåneföretag har dömts i Marknadsdomstolen. I stället för att ta ut ränta på lånen göms räntekostnaden i ”särskilda avgifter”.

Domen mot sms-låneföretaget Ferratum förbjuder företaget att ta ut avgifter av kunderna som inte direkt motsvarar kostnaderna för de lån som kunderna tar. Företaget får inte heller göra vinst på sina avgifter.

Ferratums enda verksamhet består i att lämna små kortfristiga krediter till konsumenter, sms-lån. Och i stället för ränta tas en ”särskild” avgift ut av lånekunden. I dag ligger avgiften på mellan 250 kronor för ett lån på 1 000 kronor och 3 000 kronor för ett lån på 10 000 kronor.

Det är bra att KO agerar för att stävja beteendet inom sms-lånebranschen och dess orimliga “villkor”. Detta innebär att

Ferratum får inte ta ut avgifter för marknadsföring, kreditförluster, kontorslokaler och upplåning. Bolaget har inte heller rätt att ta ut avgifter för följande kostnader–om de inte direkt är en kostnad för en specifik kredit; personal, sms, telefoni, dataöverföring, kreditprövning samt fakturering.

Dessa SMS-lån ställer till en massa problem. De som har ekonomiska problem luras att ta ett “SNABBT” sms-lån. Det märkliga är att så många inte genomskådar det hela. Läser man noggrant upptäcker man att det blir dyrt, väldigt dyrt om man ska vara korrekt. Problemet är att det är så lätt att ta ett sms-lån. Man får inga frågor, man “får” bara pengarna. Kanske beror detta agerande på att många är så desperata att de ser ingen annan lösning. De måste bara få pengar snabbt.

– Det innebär förstås att en större del av företagets kostnader måste finansieras på annat sätt som sponsring, annonsering eller att ränta tas ut på lånen, säger Gunnar Wikström, jurist på Konsumentverket.

Domen kommer att påverka hela marknaden för konsumentkrediter enligt KO.

Detta visar att det behövs ett starkt Konsumentverk. Hoppas nu att det blir en upprensning inom sms-lånebranschen. Snabblån låter bra men en dålig ekonomi stärks inte direkt av ett sms-lån. Resultatet blir istället en ännu sämre situationen.

Kategori: ekonomi, etik  | Skriv en kommentar