Inlägg den 17 september 2008

ons
17
sep
2008
onsdag, 17 september, 2008 | Skriven av:

SDS skriver :

“Mindre hemspråk när rektorer bestämmer”
“Färre undervisningstimmar för eleverna och ett tiotal lärare blir helt eller delvis arbetslösa. Det är konsekvenserna av det nya systemet för modersmålsundervisningen.

Fram till i våras sköttes modersmålsundervisningen centralt i kommunen. Från och med den här terminen ska kommunens rektorer på drygt 70 skolor själva schemalägga och bemanna undervisningen. Rektorerna ansvarar också för finansieringen av modersmålsundervisningen.

Detta sker samtidigt som många rektorer – framförallt på skolor med många barn som har rätt till modersmålsundervisning – måste spara pengar.

Konsekvensen blir barnen inte längre får lika många timmar av sitt modersmål.
En av de skolor som drabbas hårt är Klostergårdsskolan. Där får 80 av 190 elever modersmålsundervisning. Deras undervisning har minskat med i snitt en fjärdedel, grupperna är större och innehåller nu i vissa fall både sexåringar och tolvåringar.”

Inte är det konstigt att det blir så här när man ruskar om hela skolorganisationen och samtidigt lägger besparingskrav på skolan. I rådande situation blir modersmålsundervisningen något som kostar pengar. Mindre modersmålsundervisning skapar framtida problem för integrationen. Alliansens styre slår än en gång mot de som behöver mer stöd.

Att man ändrar i verksamhet som inte fungerar är väl OK men att ändra på en verksamhet som fungerar väl. Det kan väl ändå inte vara OK. Denna ändring gjordes av ideologiska skäl och då kom vissa elever i andra hand.

FAKTA/Finansieringen
Skolorna får en skolpeng som utgörs av en grundresurs plus en tilläggsresurs. Tilläggsresursen beräknas utifrån hur många elever på skolan som har utländsk bakgrund, samt föräldrarnas utbildning.
Från och med den 1 januari i år läggs större vikt vid föräldrarnas utbildningsnivå, vilket medför att skolorna i kommunens östra delar får mer pengar, och skolor med många invandrare får mindre pengar än förut.

FAKTA/Modersmålsundervisning
Lunds skolors modersmålsverksamhet erbjuder modersmålsstöd och modersmålsundervisning till barn och ungdomar från familjer där minst en av föräldrarna har ett annat modersmål än svenska och detta språk används i hemmet.

Modersmålsstöd erbjuds barn i förskolan och modersmålsundervisning är till för elever i grundskolan och gymnasiet.

Ungefär 2000 av Lunds elever undervisas i något av de 30 olika språk som modersmålslärarna representerar. Undervisningen bedrivs oftast på elevernas skolor.
Källa: Lunds kommun