tisdag 17 november 2009 | Skriven av:

SDS skriver : Sms-låneföretag fällt i domstol

Snabblåneföretaget Ferratum har dömts i Marknadsdomstolen för att i stället för ränta på lånen gömt kostnaden i ”särskilda avgifter”. Konsumentombudsmannen hoppas att domen ska påverka hela konsumentkreditmarknaden.

Ännu ett snabblåneföretag har dömts i Marknadsdomstolen. I stället för att ta ut ränta på lånen göms räntekostnaden i ”särskilda avgifter”.

Domen mot sms-låneföretaget Ferratum förbjuder företaget att ta ut avgifter av kunderna som inte direkt motsvarar kostnaderna för de lån som kunderna tar. Företaget får inte heller göra vinst på sina avgifter.

Ferratums enda verksamhet består i att lämna små kortfristiga krediter till konsumenter, sms-lån. Och i stället för ränta tas en ”särskild” avgift ut av lånekunden. I dag ligger avgiften på mellan 250 kronor för ett lån på 1 000 kronor och 3 000 kronor för ett lån på 10 000 kronor.

Det är bra att KO agerar för att stävja beteendet inom sms-lånebranschen och dess orimliga ”villkor”. Detta innebär att

Ferratum får inte ta ut avgifter för marknadsföring, kreditförluster, kontorslokaler och upplåning. Bolaget har inte heller rätt att ta ut avgifter för följande kostnader–om de inte direkt är en kostnad för en specifik kredit; personal, sms, telefoni, dataöverföring, kreditprövning samt fakturering.

Dessa SMS-lån ställer till en massa problem. De som har ekonomiska problem luras att ta ett ”SNABBT” sms-lån. Det märkliga är att så många inte genomskådar det hela. Läser man noggrant upptäcker man att det blir dyrt, väldigt dyrt om man ska vara korrekt. Problemet är att det är så lätt att ta ett sms-lån. Man får inga frågor, man ”får” bara pengarna. Kanske beror detta agerande på att många är så desperata att de ser ingen annan lösning. De måste bara få pengar snabbt.

– Det innebär förstås att en större del av företagets kostnader måste finansieras på annat sätt som sponsring, annonsering eller att ränta tas ut på lånen, säger Gunnar Wikström, jurist på Konsumentverket.

Domen kommer att påverka hela marknaden för konsumentkrediter enligt KO.

Detta visar att det behövs ett starkt Konsumentverk. Hoppas nu att det blir en upprensning inom sms-lånebranschen. Snabblån låter bra men en dålig ekonomi stärks inte direkt av ett sms-lån. Resultatet blir istället en ännu sämre situationen.

Kategori: ekonomi, etik
Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
Lämna en kommentar

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>