fredag 28 augusti 2009 | Skriven av:

Miljöpartiet vill öka cyklingen i Sverige. I ett PM från riksdagskansliet presenterar Karin Svensson Smith, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna, förslag för hur vi på allvar kan öka cyklingens attraktivitet.

MÄTBARA MÅL EN NYCKEL TILL FRAMGÅNG
Maskros_240x210Vi menar att vi måste lära mer av vår omvärld när det gäller satsningar på cykeln. Många städer och länder i Europa ligger långt före Sverige när det gäller många av de åtgärder som föreslås i det här PM:et. En av anledningarna till att vi inte har lyckats bättre i Sverige är att vi inte har haft några mätbara mål med krav på uppföljning. Detta har också lett till att vi har bristande underlag när det gäller att ta reda på hur det förhåller sig i dag. Därför vill vi ställa ökade krav på Vägverket att ta sitt sektorsansvar för cyklingen och vända den nu pågående negativa trenden med minskad cykling.

Miljöpartiet anser att:
• 50 procent av arbetspendlingen i tätorter ska ske med cykel senast 2020.
• 25 procent av antalet persontransporter ska ske med cykel senast 2020.
• Antalet allvarligt skadade cyklister ska mer än halveras jämfört med i dag senast 2020.
• Minst 80 procent av landets cyklister ska känna sig trygga i trafiken senast 2020.

SAMMANFATTNING AV FÖRSLAGEN
1) Inför bilfria zoner kring alla skolor och max 30 km/h för tätortstrafik.
2) Vägverket får i uppdrag att ta fram en strategi för säkra gång- och cykelvägar i anslutning till alla skolor senast 2015.
3) Uppmuntra kommunerna att ha gemensamma bolag för bil- och cykelparkering där även annan infrastruktur för cykel ingår.
4) Bygg säkra cykelparkeringar i anslutning till viktigare knutpunkter för kollektivtrafiken.
5) Ge arbetsgivare möjlighet att subventionera tjänstecyklar för sina anställda utan förmånsbeskattning.

Läs hela rapporten!

Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
Lämna en kommentar

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>