lördag 2 augusti 2008 | Skriven av:

Ny Teknik skriver : ”Stockholm öppnar för spårvagn i innerstaden”

”Stockholms lokaltrafikbolag SL öppnar nu åter för att använda spårvagnar i Stockholms innerstad. I en annons inbjuder man till anbud på bygge, underhåll och drift av en lång spårväg genom staden.

Redan tidigare har SL gått ut med en anbudsförfrågan om förlängning av den 3,3 km långa museispårväg som i flera år förbundit Djurgården med Norrmalmstorg. Det rörde sig om en kort förlängning på några kilometer fram till Stockholms Central.

Men i dagens inbjudan till spårvagnskoncession har sträckningen utökats avsevärt.

Nu handlar det om en spårväg som västerut sträcker sig förbi centralstationen över till stadsdelen Kungsholmen, upp mot Fridhemsplan och sedan vidare till Lindhagen vid Hornsbergs strand.

Österut (etapp 2) är spårvägen tänkt att fortsätta utmed Strandvägen förbi Djurgårdsbron, vidare förbi Radiohuset ut över Gärdet, via Frihamnen/Värtahamnen till Ropsten i Hjorthagen.

I cityområdet kring Sergel torg kan både förstärkningsarbeten och tätningsarbeten behöva utföras, bedömer SL. En ny spårvagnsdepå för upp till 25 vagnar kan behöva byggas. Temporärt kan den nuvarande Alkärrshallen på Djurgården användas.

Målet är att trafiken ska komma igång andra halvåret 2011.”

Bra att det finns tankar på att använda spårvagnstrafik i Stockholm. Det behövs verkligen åtgärder för att både minska bilar och bussar i Stockholm.

Undrar om man även funderat på spårbilar. Det behövs troligen både och. Viktigt att planera för en helhetslösning.

Bra om alliansen tänkte om när det gäller vägutbyggnaden, speciellt ”förbifart Stockholm” och att man låter intäkterna från trängselavgifterna används till att bygga ut långsiktigt hållbar kollektivtrafiken i stället för traditionell vägtrafik.

Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
Lämna en kommentar

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>