fredag 13 februari 2009 | Skriven av:

I dag blev det en heldag med kultur. Jag var på en konferens ”Barnens kultur – kultur för barn”.
En av talarna var Anne Bamford som är professor och ”Director of the Engine Room at the University of the Arts London”. Hon jobbar mycket med UNESCO och då har hon studerat skolor i hela världen.
Hon är stark kritisk till alliansens skolpolitik inklusive deras ”nya” förslag.
Skolans problem är inte att det saknas ”ordning och reda i klassrummen” och lösningen är inte ”allvetande lärare, och elever som lyssnar och fogar sig”.
Alliansen vill påtala problemen med den stökiga och dåliga svenska skolan trots att svenska elever presterar betydligt bättre än genomsnittet i OECD-länderna, enligt undersökningar som gjorts.

Frågan är :

Hur ska eleverna kunna möta en framtid som är mer öppen än någonsin där allt förändras snabbare och snabbare?

Alliansens politik gynnar främst de duktiga eleverna vars föräldrar har en god utbildning.
Anne Bamford har en retorisk fråga :

Behöver industrin elever som kan stava, eller problemlösare och risktagare?

En bra skola handlar inte bara om resurser, det handlar även om pedagogik och synen på kunskap.

Kreativitet är något som inte används tillräckligt i samhället och det gäller även skolan. Kultur och kreativitet har ett starkt samband. I gällande skolplaner finns det med att kulturen ska bli starkare i skolan. Tyvärr har det inte hänt så mycket på detta området.

Enligt Anne B:

– Vissa fattiga länder har självklart inte tillgång till samma utrustning. Det avgörande är vad utrustningen används till. Det är faktiskt inte heller lärarna det hänger på utan systemet. Du kan inte sätta en duktig lärare i rigida system och tro att han ska vara en bra lärare. Å andra sidan, en lärare som tröttnat och inte alls är någon bra pedagog kan bli den allra bästa läraren av alla om han bara får chans att utveckla sina kreativa sidor.
De länder som stod ut som särskilt bra i norra Europa var Finland och Norge. Sverige låg i ett slags mittfält. Men klart sämst i Skandinavien ansågs något oväntat Danmark. Enligt Anne Bamford har det danska systemet gått i riktning mot att bli mer och mer konservativt på senare år, i akt och mening att förbättra elevernas studieresultat. Men resultaten imponerar inte.
– Eleverna lär sig inte tillräckligt av kritiskt tänkande, och de uppmuntras inte i sin kreativa utveckling.

Anne B menar också att det måste vara roligt, för att eleverna ska lära sig saker.

Det var en mycket spännande dag tyvärr fanns det inte så många skolledare med på konferensen. Förhoppningsvis kan det bli ett bättre samarbete med skolnämnderna och kultur & fritid så att kulturen kan vara med och skapa en bättre skola i Lund.

Kategori: kultur, skolpolitik
Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
Lämna en kommentar

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>