torsdag 7 februari 2008 | Skriven av:

Det verkar som om allt är klart och det först då skolministern bjuder in oppositionen till diskussioner om betygen.
Det är en konstig strategi om man vill ha ett förslag med ett brett politiskt stöd.

Det är “väldigt” revolutionerande förslag istället för fyra steg så blir det sex steg. Innan ig,g, vg och mvg så var det sifferbetyg 1-5 dessförinnan var det bokstavsbetyg med plus och minus.

Att införa fler steg innebär inte automatiskt att det blir rättvisare betyg. Det blir fler gränsdragningar. Meningen med skolan är inte själva betygen utan lärandet i sig själv.

Det är alldeles för stort fokus på själva betygen. Betyg fungerar bäst för de som har höga betyg men alla kan inte ha högsta betyg.

Skolans viktigaste uppgift måste vara att stödja elever i sin jakt på vad de vill göra med sitt liv. Skolan skall inte bara vara teoretisk. Teoretiska kunskaper är inte bättre än praktiska kunskaper. Båda behövs.

Hög motivation ger bättre inlärning. I stället för betyg borde det vara mer uttagningsprov som är olika beroende på vilken utbildning det gäller.

Nu är det så att Ju populärare en utbildning är desto högre betyg krävs för att bli antagen till densamma. Det är inte självklart att det är de som har högsta betyg i alla teoretiska ämnen som är bäst lämpad för de populäraste utbildningarna.

Lärandet är inte slut när man slutar skolan det är då det verkliga lärandet startar.

Ett annat problem är att skolan är koncentrerad till den första delen av livet. Hur många vet vad de vill syssla med resten av sitt liv utan att pröva på olika saker? Mer praktik så att det blir en bättre koppling mellan skola och yrkesliv.

Måste allt rangordnas?
Varför ska vinnaren ta allt?

Det behövs mer samarbete och mindre konkurrens. Vi behöver varandra för att samhället ska fungera bra.

Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
  1. Anonymous skriver:

    Betyg och betyg, något instrument måste finnas för att mäta kunskap. Det märker väl vi tydligt idag när många är obildade fast de har spenderat halva livet i skolan i princip och ändå kan varken räkna eller skriva ordentligt. Internationellt ligger vi lågt och dem i Finland “skrattar” åt våra resultat. Dessa resultat kunde man i Finland räkna ut utan några som helst problem med sunt förnuft. Varför är det så svårt i Sverige? Det är bra att vi har en majoritet som vill ha ordning i skolan som dessutom vill att eleverna ska lära sig något. Det här är bara ett delsteg i ledet. Kanske bra om fokusera mindre på om kepsar och mobiltelefoner skall vara en fråga eller inte och koncentrera oss på bildningen istället? Överfulla klasser och stökiga elever som saboterar från alla men som ändå får gå som ledfigurer i skolan pga deras sociala svårigheter. Det kanske är dags att putta dessa åtsidan och låta de som vill något göra något? De som är åtsidan kan väl gå i skolor som har förutsättningar för bearbeta stöket för det har inte vanliga skolor överhuvudtaget. Sen undrar man hur man kan putta in 30 fullvuxna elever med en lärare i ett litet klassrum och tro att det kommer bli ett lärande av kvalitet.

  2. Yngve skriver:

    Tror du att det bara beror på att det inte finns betyg att det finns elever som går ut skolan utan att kunna läsa och skriva?
    Jag tror inte någon väljer att inte vilja läsa och skriva.

    Det borde vara intressant att titta på varför en de elever är mer stökiga än andra?
    Det finns alltid en bakgrund.

    Man ska inte blanda ihop frågan om ordning i skolan och betyg. Man kan ha lugn och ro och ordning i skolan utan betyg.

    Om skolan ska kunna göra ett bra arbete krävs tillräckliga resurser och bra utbildad personal.

    Skolan kan givetvis inte ställa allt tillrätta om samhället i övrigt inte fungerar.

  3. Anonymous skriver:

    Om det hade funnits andra system som bildningen till ett framgångskoncept så hade vi väl haft det? Jag tycker du ska besöka skolorna ute i våra sk “ghetto” områden i Sverige för att bilda dig en uppfattning om hur det egentligen ser ut. Besök gärna en “medel” skola för att se hur det ser ut där. Förr bestämde läraren i klassrummet och då kunde folk läsa och skriva. Nu bestämmer eleverna dagordningen och nu kan inte särskilt många uppvisa några som helst färdigheter. Jag tycker att vi i Sverige ska ha världsklass på bildandet för det är grunden för vår välfärd. Det verkar inte vara så många som förstår detta anser jag. Nej, det är inte rimligt att flumma på som tidigare. Låta stökiga elever bestämma dagordningen eller ta “livsutrymmet” från de som sköter sig. Det är dags att låta skolan få vara just en skola och inte ett dagis för halvvuxna individer. Jag tänker inte ens diskutera betygslöshet. Det måste finnas krav. Vi lever av att vår omvärld ställer krav på resultat, utan det är vi en bananstat direkt. Det finns inga mjukhet kring hur ekonomin fungerar. Den är beräknande och iskall. Förövrigt kommer jag själv hur många elever som senare i livet fick sitta bakom lås och bom, hade just det här “mjuka”. Det var ingens om drog upp några riktlinjer åt dem. Det var utanför hela skolgången. Ofta men inte alltid hade de också värdelösa föräldrar. En del föräldrar var analfabeter andra var bara stenåldersmänniskor till sinnet. Det mjuka i skolan tillät bara detta fortgå och eleverna sökte uppmärksamhet i stök och strul som var ok. De “goda” och det “skötsamma” förnedrades konstant. Inte undra på att Sverige ligger så långt bak i internationella mätningar. Där de mäter just sådana saker som alla bör “veta”. Det är knappast så att den mjuka linjen vi har haft med sossarna och det “psykologiska” fått önskat resultat. Jag har själv läst psykologi på universitet och jag vet mycket väl hur resonemanget går. Det är faktiskt så att alla kan inte bli stjärnor! En del är helt enkelt inte födda till det och saknar förutsättningar för att bli det. Tyvärr det är en del av biologin.

  4. Yngve skriver:

    du anonyma

    Jag vet att det finns många skolor där det är problem med “arbetsmiljön”.

    Dessa problem löses inte med betyg.

    Vad som behövs är en attitydförändring där man respekterar varandra.

    Är skolans viktigaste verktyg för att det ska bli ordning i skolan att hota med dåliga betyg?

    Verkar lite för enkelt!

    Kanske ska vi inför betyg även utanför skolan då skulle det väl bli mindre brottslighet också!
    Eller?

    Mindre skolor, mindre antal barn i barngrupper och i klasserna. Respekt och medinflytande.
    Dialog och samarbete.

    Detta skulle göra mer för ordning och reda i skolan än betyg.

Lämna en kommentar
Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/7/8/c/vegania.se/httpd.www/yngve/wp-content/themes/YP/comments.php on line 75

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>