måndag 30 januari 2012 | Skriven av:

DN skriver ”Bra bemötande botar bäst”

Cirka hälften av de klagomål på vården som kommer in till Socialstyrelsen handlar om kommunikationsbrister mellan vårdpersonal och den sjuke. Nu visar en ny studie att läkarens bemötande har stor betydelse för hur snart sjukskrivna känner att de kan börja jobba igen.

Verkar logiskt. Bemötande är inte bara en fråga om etikett utan nu visar studien att det har betydelse för patientens upplevelse av tillfrisknande. Det är viktigt att patienten känner sig delaktig och att man blir tagen på allvar.

Än i dag lever en gammal myt inom sjukvården om att de otrevliga, arroganta läkarna också är de skickligaste. Och att de vänliga inte är lika duktiga.

Det känns rätt så självklart att mötet mellan vårdpersonal och patient är viktigt. All information om hur det står till med patienten kan inte fås av provsvar. Det måste då vara viktigt med kontinuitet.

– Det är först när man är trygg i sin kompetens som man kan se andra människor. Det finns allt att vinna på att möta patienten empatiskt.

Det är lovande att det finns en särskild samtalsmetodik, patientcentrering, där vårdpersonalen tränas i att ställa öppna frågor och lyssna på patientens egna föreställningar, förväntningar och farhågor.
På läkarutbildningen vid Karolinska institutet examineras nästa termin den första kullen som fått lära sig detta förhållningssätt.
Det låter jätte bra.

– Man utgår från att patienten har en unik kunskap om sina egna problem. Det är också viktigt att läkaren lyssnar med ett genuint intresse, och att man pratar på en jämbördig och medmänsklig nivå med varandra. Då vågar patienten berätta, säger Maria Wolf, specialist i allmänmedicin på Salems vårdcentral som utbildar i metodiken.

Känns också självklart!

Det är lite skrämmande att uppemot hälften av alla anmälningar som kommer in från privatpersoner handlar om brister i kommunikationen mellan vårdpersonalen och den sjuke. Men det borde kunna avhjälpas relativt enkelt.

I dagens samhälle pratas det mycket om kommunikation. Kommuninikation är mer en fråga om kvantitet än kvalité. Detta gäller inte bara inom sjukvården utan det gäller även inom politiken. Så det får jag väl tänka på lite extra …

Kategori: etik, sjukvård
Du kan följa inlägg och kommentarer med RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen hemsida.
Lämna en kommentar

XHTML: Du kan använda följande html-taggar:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>