Inlägg den 10 mars 2009

tis
10
mar
2009
tisdag, 10 mars, 2009 | Skriven av:

vehiconomics1_42809aNy Teknik skriver : ”Här är Sveriges nya eko-bil!”

Liten, lätt och snygg och byggd på ett helt nytt sätt i nya, lätta material. Den väger bara 130 kilo och kostar under 50 000. Den heter Smite och vill bli Sveriges nya cityfavorit.

På onsdag ska personerna bakom Stockholmsföretaget Vehiconomics för första gången berätta om sina planer på ett helt nytt cityfordon – en trehjuling för både vanliga bensin- och etanolmotorer och elmotorer.

Det sker på Energitinget i Älvsjö där Sveriges samlade energikunskap visas upp och diskuteras.

– Vi har hittills varit väldigt tysta om vad vi hållit på med, men nu blev vi inbjudna av Energimyndigheten och då tackade vi ja, säger Håkan Lutz, en av de tre grundarna, till Vehiconomics.

Detta ser ut som den gamla ”Messerschmitt KR200” som tillverkades på 50- och 60-talet.

m-3The Messerschmitt KR200 was designed by an aircraft engineer – Fritz Fend – and around 40,000 units of this ‘bubble car’ were built between 1955 and 1964, in Germany. With two seats in tandem, the vehicle had motorcycle-like one-behind-the-other seating for two people. The engine was a Fitchel & Sachs, 191cc two-stroke single-cylinder unit, mated to a four-speed manual transmission. With about 10bhp, the KR200 had a top speed of 100km/h and at 30km/l, it was also quite fuel-efficient.

Inget fel i att använda gammal design. Tanken är att det ska bli ett ”säkert” stadsfordon som drar lite bränsle och är billig i inköp. Den första modellen ska vara två-sitsig och kommer att dra 0.15-0.17 liter milen i stadstrafik.
Att det ska vara ett säkert fordon känns lite svårt att tro på om den vistas tillsammans vanliga plåtbilar, bussar och lastbilar.
Att dra 0.15 liter milen för två personer är inte speciellt snålt.
Dessutom verkar den lite trång och inte så bekväm att sitta i.

Man kan undra hur man kom fram till designen?